Annons:
Etikettgrand-prix-och-vm
Läst 1672 ggr
papa-bear
2015-09-26 21:20

Statusen på svensk speedway?

med tanke på att 2 förare plus jokern är från Sverige i kvällens gp från friends, funderar jag över statusen på svensk speedway internationellt, särskilt med tanke på att en av svenskarna är veteranen andreas jonsson.

hur är det ställt, jämfört med att polen har fler förare till start t. ex.. danmark och norge, england, nya zeeland, usa;s gamling hancock. sajfutdinov, är han bara serieåkare nu för tiden?

Annons:
Ing-Marie
2015-09-26 21:48
#1

Det du kallar jokern menar du väl den som fått wild card. Hemmalandet väljer wild card och extra förarna för varje deltävling.

Polen är numera det stora namnet i speedway. I deras liga kör de flesta topförare från olika länder. Man har tagit över Englands plats kan man ju säga.

När det gäller den svenska Elitserien håller den klass, men den består ju av de flesta utländska toppspelare. Sverige har flera bra juniorer som t.ex. Victor Palovaara. Jag tycker det är fel att lagen får ha så många utländska spelare. Det stoppar ju för våra juniorer. Nu blir det visst en ändring inför nästa säsong.

En annan nackdel för våra juniorer är att de börjar på 80 kubikare och måste sedan direkt gå över på de stora maskinerna. Det händer en hel del med skador och annat. I Danmark som exempel börjar de på 80 sedan blir det 125 kubik och därefter de stora cyklarna.

När det gäller Emil Sajfutdinov så tror jag att Ryssland förbjöd honom köra, men jag är inte riktigt säker

papa-bear
2015-09-27 10:27
#2

tack för insynen.

om man skulle jämföra med andra sporter, typ bordtennis, där får man inte representera lag i olika länders elitserier, spelar man i ligan här hemma måste man spela i andraligan om man väljer att spela i ett annat land också.

så någon form av begränsning måste till om inte alla toppåkare turnerar till ligorna varje kväll i veckan och har avgörande roller i sina lag. tony richardsson hade väl en par tre bussar som han använde när han åkte runt och tävlade.

Leffe
2015-10-05 14:51
#3

Nästa säsong kommer bli intressant med nya regler angående toppförarna från andra länder

Upp till toppen
Annons: